Jonathan Westling

Jonathan Westling är en av Musikanias duktiga trumlärare. Han undervisar i Björknäs. Läs bland annat om vilka som inspirerat honom i sitt eget musicerande och vad han gör när han inte är trumlärare.
jonathan-westlingVilket är ditt största musikaliska ögonblick?

När det gäller konserter som verkligen blåst mig av stolen så är det nog när jag såg Meshuggah live första gången i Umeå. När jag sedan studerade tre månader i Los Angeles såg jag bland annat Keith Urban och Stevie Wonder live – det var riktigt häftigt. Så musikaliskt så att man smäller av!

När det gäller stora musikaliska ögonblick som jag själv medverkat i och som har betytt mycket så är det nog när jag medverkat i större konstellationer som Renhornen Big Band när jag gick på gymnasiet. Jag spelade mest slagverk men fick spela trummor på någon låt. Storband är roligt att vara en del av och en väldigt bra skola att gå som musiker på många sätt tycker jag. Både för notläsningen och för att lära sig vara en del av en helhet. Där hade vi förutom många duktiga musiker i bandet många bra sångare som gästade med oss. Till exempel kommer jag ihåg när vi gästades av Roger Pontare och jag fick chansen spela trummor på ”När vindarna viskar mitt namn”. Det tyckte jag var häftigt.

Vilka har inspirerat dig mest i ditt eget musicerande?

Trummisar som inspirerat mig mest är Chad Smith (Red Hot Chili Peppers), Chris Dave (Adele m.fl.), Questlove (The Roots), Peter Fredlander (tidigare lärare och frilansmusiker), Morgan Ågren(Mats/Morgan), Thomas Haake (Meshuggah), Mark Guiliana (Avishai Cohen), Chris McHugh (Keith Urban)… listan kan göras lång.

Annars så har jag inspirerats mest av mina tre år på Musikhögskolan i Piteå, där man har ett berg av duktiga musiker och lärare runtomkring sig att inspireras av och spela med.

Vad tycker du är viktigast när du undervisar dina elever?

Att man som lärare lyssnar på vad eleven vill lära sig. Musik måste vara roligt först och främst och om jag kastar på dem en massa läxor och övningar som är ”bra att kunna i framtiden” på en gång så är risken att man tar död på den glöden. Jag satsar mer på vad eleven vill kunna spela till en början, innan jag introducerar nya saker för dem. Jag har också märkt att det är viktigt att man lär ut hur man ska öva, hur länge per dag och så vidare, för det är inget som man bara vet, åtminstone inte i ung ålder. Att man anpassar efter ålder och nivå är såklart viktigt, och att man är lärare i första hand, men också någon att prata med om det behövs. En lektion är både en dialog om själva filosofin kring musik och ett praktiskt utövande. Så en balans mellan dessa är vad jag eftersträvar.

Vad är roligast med att undervisa barn och ungdomar i musik?

Det roligaste är när man lyckas nå fram till eleven. Alla har vi olika sätt att lära oss och när jag lyckas knäcka den koden och märker att eleven får den där aha-upplevelsen, det är guld värt.

När du inte undervisar på Musikania, vad gör du då?

När jag inte undervisar på Musikania är jag frilansmusiker med eget företag. Jag spelar in då och då med olika musiker och grupper, lirar med några olika band och skriver även en del egen musik. Jag letar hela tiden efter fler band att lira med. Ju fler band man spelar i desto fler musiker lär man känna och får därigenom spela många olika stilar. Tack vare min utbildning till Studiomusiker på Musikhögskolan i Piteå så är jag van att spela live, i studio och är väl bevandrad i en rad olika genrer.

På min Youtube-kanal finns det klipp på när jag lirar:
https://www.youtube.com/channel/UC0xp1MZgw0Cqz5EUJCli6og/videos

Comments are closed